Voor de leerkracht

De Vereniging Anorexia Nervosa Boulimia Nervosa is een zelfhulpvereniging. 
Deze vereniging zet zich al 30 jaar in voor mensen met een eetstoornis en hun omgeving (familie, partners, vrienden, school,...). Sinds 2005 kan je in het Inloophuis te Leuven terecht met allerlei vragen over de eetstoornisproblematiek. Ook studenten die een eindwerk of project maken zijn er welkom. En sinds 2010 kan je de Inloopmobiel Eetstoornissen doorheen Vlaanderen zien toeren. Meer informatie over de activiteiten van AN-BN, over wat eetstoornissen zijn en de behandelcentra etc. vind je op de uitgebreide website.

We krijgen regelmatig vragen van scholen of er geen patiënt of ex-patiënt is die eens wil komen getuigen over zijn of haar eetstoornis. Op zo'n vragen kunnen we nooit ingaan, maar we doen wel een alternatief aanbod.

Waarom geen getuigenissen?
  • We weten uit onderzoek dat het aanbieden van getuigenissen juist een uitlokkende factor (of ook: "trigger") kan zijn voor jongeren die al kwetsbaar zijn om een eetstoornis te ontwikkelen.
  • We weten daarnaast ook dat teveel aandacht aan probleemgedrag er juist voor kan zorgen dat het gedrag gesteld wordt. Dat is een wetmatigheid in de psychologie die we keer op keer bevestigd zien. Want negatieve aandacht is ook aandacht en welke jongere wil er nu niet (graag) gezien worden?! Als een school beslist om een "vertrouwensleerkracht voor eetstoornissen" aan te stellen, zie je vaak dat er plots veel meer jongeren een eetstoornis beginnen te ontwikkelen. Het aspect aandacht is daar ten dele een verklaring voor.
    Wil dat zeggen dat jongeren met een eetstoornis expres om aandacht vragen? Nee, een eetstoornis is een ernstige ziekte. Mensen kiezen misschien wel om op dieet te gaan, maar ze kiezen er niet voor om de controle te verliezen en in een eetstoornis door te schieten. Maak dus steeds duidelijk het verschil tussen enerzijds een normale puberteitsfase waarin jongeren wel vaker wat op hun uiterlijk letten en anderzijds een eetstoornis, waarin de jongere de controle verloren is (maar vaak de illusie heeft dat "alles onder controle" is).
  • Een ander stuk van de verklaring is dat jongeren in probleemgedrag raar maar waar soms juist een "copingmechanisme" menen te vinden. Als je een patiënt hoort vertellen wat voor gevoel van controle het geeft om toch die maaltijd te kunnen overslaan, dan is dat misschien wel iets waar je ook naar verlangt als jouw leven op dat moment juist helemaal op z'n kop staat en je met jezelf geen blijf weet. Dit geldt echter niet enkel voor eetstoornissen, maar ook vb. voor alcohol- en drugsverslaving, automutilatie,...
  • Goede preventie richt zich op zowel voeding- als gewichtsproblemen (obesitas). Bovendien blijkt goede preventie voor deze problematieken tegelijkertijd ook goede preventie voor andere soorten psychische problemen te zijn! Een kostenefficiënte manier om onze jongeren de nodige bagage mee te geven om hen "gezond te leren leven".
  • Onderdelen van een goed preventiebeleid zijn: op een actieve en activerende manier werken aan gezondheidsbevordering en mediaweerbaarheid, gezonde rolmodellen voor de klas, werken aan zelfwaardering (zelfbeeld en lichaamsbeeld), werken aan copingvaardigheden (leren omgaan met emoties) en sociale vaardigheden (vb. conflicthantering), interventies gericht op "fitheid" en genietend bewegen (niet op: zoveel mogelijk kcal verbranden!).
Wat doet AN-BN dan wél?
  • Voor leerkrachtenteams en voor leerkrachten-in-opleiding (en voor ouders en andere opvoeders of hulpverleners) biedt AN-BN een workshop aan: "Wat zijn eetstoornissen en hoe ga je ermee om?" In deze workshop komen de soorten eetstoornissen, de signalen, de oorzaken, de gevolgen en de behandelingen aan bod. Daarnaast krijg je enkele handvaten mee om in het achterhoofd te houden wanneer je geconfronteerd wordt met een persoon met een eetstoornis.
  • Deze workshop kan ook gegeven worden aan leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs, in zoverre zij volgens het leerplan kennis moeten maken met verschillende psychische problemen (waaronder eetstoornissen). We denken hierbij o.a. aan humane wetenschappen. We hebben ervoor gekozen om dit aanbod te beperken tot de 3de graad, vanuit onze ervaring dat jongeren uit de 1ste en 2de graad beter via een algemeen preventief gezondheidsbeleid benaderd kunnen worden.
  • Tenslotte werkten we een informatiebundel met bijhorende webquests (zoals deze) uit met diverse interessante opdrachten en websites die als preventieve acties gebruikt kunnen worden in de klas. Hierin worden bestaande werkmiddelen gebundeld en worden bijkomende interessante mogelijkheden aangeboden. Daarnaast vind je er ook tips voor het omgaan met een vermoeden van een eetstoornis bij één van je leerlingen.